Pentru un trafic auto mai bun
Reteta traficului de cosmar
- Masini personale mai multe, mai mari, folosite pentru a trasporta de regula o singura persoana.
- Transport public de persoane deficitar. (Masini mari ce circula goale pe trasee nesolicitate de calatori).
- Transport de marfa de mare capacitate ce foloseste trasee urbane solicitate.
- Utilizarea spatiului de rulare pentru parcare. (lipsa spatiilor de parcare in afara carosabilului este cauza principala)
- Utilizarea ineficienta a spatiului de rulare. (In Bucuresti, spre exemplu, liniile de tramvai "de mare viteza" dubleaza traficul pe portiunile in care masinile nu pot intersecta aceste linii din felurite pricini: linii neingropate - ca cele de la calea ferata -, linii de tramvai ingropate dar care sunt putin ridicate fata de carosabilul pe care ruleaza traficul auto, linii de tramvai separate de traficul auto prin borduri, spatii verzi, trotoare de mare inaltime ce impiedica urcarea partiala a masinilor pe ele.).
- Sufocarea pasajelor pietonale prin ingradiri si limitari care determina pietonii sa circule pe carosabil tulburand astfel traficul auto.
si nu in ultimul rand
- Lipsa de viziune si preocupare a edililor oraselor.
Fapte ce nu pot fi neglijate
- Suprafata de carosabil ocupata de masini creste mai repede decat suprafata carosabilului.
- Un transport public ineficient determina cresterea timpului de folosire a masinilor personale.
- Suprafata din carosabil ce revine unei persoane trebuie sa fie cat mai mica. De aceea transportul de persoane cu masinile personale este mai putin eficient decat cu cel de calatori.
- Suprafata din carosabil ocupata de un vehicul in timpul transportului depinde de viteza, gabaritul vehicolului si conditiile de rulare (un carosabil alunecos, spre exemplu, mareste distanta de siguranta dintre vehicule).
- Starea carosabilului influenteaza viteza de rulare (Spre exemplu un carosabil neted si nealunecos permite viteze de rulare mai mari).
- Un trafic pietonal care interfera putin sau de loc cu traficul auto este un castig.
Parametrii problemei
- Parametrul fundamental care masoara eficienta unui trafic urban este viteza medie cu care o persoana (care foloseste un vehicul oarecare de transport) se deplaseaza. Spre exemplu, un individ are nevoie zilnic sa faca un drum de 2km, dus-intors. Ca pieton acesta distanta poate fi parcursa fara efort intr-o jumatate de ora. Folosirea unui transport auto nu este justificata daca timpul cheltuit (pentru deplasare) este comparabil sau mai mare. Desigur, parcurgerea ca pieton a unor distante mai lungi iese din discutie.
- Suprafata din carosabil ce revine unei persoane participanta la trafic. Un trafic public de calatori ineficient nu reduce suficient acest parametru.
- Costul mediu pe km. In acest cost intra cheltuielile personale dar si taxele pe care le platim pentru buna desfasurare a traficului. Acest cost mai contine si cheltuielile legate de intretinerea sanatatii afectate de conditiile in care efectuam aceste deplasari (efectele toxice ale poluarii, expunerea la agentii atmosferici, tratamentul virozelor, alergiilor etc).
Solutii posibile
- Imbunatatirea transportului public de calatori.
- Cresterea suprafetei efectiva de rulare.
- Imbunatatirea sistemului de dirijare a traficului.
- Intretinerea eficienta a suprafetei de rulare. Aceasta activitate extrem de necesara trebuie sa afecteze putin sau de loc traficul urban. Spre exemplu, inainte de a introduce in reparatie un sector de drum, trebuie gasite solutii eficiente de deviere a traficului care utiliza acel sector de drum. Din aceasta cauza, este mai importanta repararea strazilor mici decat a arterelor mari deoarece ele reprezinta supapa de siguranta (ele asigura traseele alternative reducand astfel incarcarea arterelor mari). Un alt motiv pentru repararea cu prioritate a strazilor mici este ca timpul necesar pentru reparatia lor este mai mic, iar traficul mare nu este afectat considerabil de lucrarile de reparare.
- Cresterea suprafetelor de parcare.
- Alegerea unui vehicul personal de gabarit mic pentru transportul urban (vehiculele pe doua roti pot reprezenta o solutie pe termen mediu).
In loc de concluzie
Traficul urban este o problema mondiala care ne afecteaza pe toti. Solutia problemei nu este simpla si putem spera ca generatiile viitoare vor rezolva definitiv aceasta problema.
Ce ne facem insa noi cei care nici macar nu intrezarim solutii de "tranzitie" la aceasta problema. Experienta umana recenta ne indreptateste sa credem ca "tranzitia" este o stare permanenta.
Dezigur ca in istoria recenta a fiecarui oras a existat o perioada in care traficul auto era satisfacator.
Amintesc Bucurestenilor ca prin 2004 transportul de calatori asigurat de reteaua de maxi-taxi concura eficient compania publica de transport. De ce acum sunt acum asa de rare? Eu am aflat dintr-o discutie cu un fost sofer o parte dintre cauze. Incercati sa le descoperiti si dvs. O voce colectiva poate aduce macar speranta unei imbunatatiri.